لخبطيته

الى شاف البوست بتاعى فى مدونتى الرئيسيه بطوط حبوب الى كنت بقول فيه اهم حاجه العملى هيفهمنى اكتر والى مشفهوش هيفنى برضه لان كلامى هيكون واضح
المهم الى عايز اتكلم عنه هو اختلاط الغايه بالوسيله
اه احيانا احنا بنخلط ما هو غايه بما هو وسيله لتحقيق هذه الغايه
لو جينا مثلا لعندنا فى الكليه
الغايه انك تتخرج دكتور كويس شاطر صح؟؟
الوسيله انك تذاكر عشان تنجح
لما تتحول الوسيله دى -النجاح كل سنه- لغايه تبقى مصيبه
لانك ببساطه هتدور على اسهل الطرق للوصول للنجاح والى هى هتكون مثلا انك تهتهم بالعملى لو ده اسهل لك او تهتم بالنظرى المهم مش هتمسك الموضوع كله هتدور بس على اسهل الطرق للوصول للنجاح منها انك هتذاكر ليله الامتحان
وممكن كمان تذاكر وتذاكر كويس جدا وتهتم بالعملى والحوار ده بس لان دى الغايه عندك فهتنتهى بعد خروجك من الامتحان وده بيحصل..
تلاقى نفسك بعد الامتحان بخيت الكلام الى تعرفه ونسيته وخلاص وكفى الله المؤمنين القتال
اختلاط الغايه بالوسيله بيأثر بالضروره على النتيجه المطلوبه مننا -الى فى المثال انك تبقى دكتور شاطر طب ده بيحصل فى ايه تانى
هتكلم عن مثالين وكل مثال موجه لفئه معينه فى دماغى فلو لقيت المثال مش شغال معاك روح للتانى لو الاتنين مش شغالين خليك فى حكايه الدراسه اوك؟؟!!
-----------------------------------
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
(((الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآَتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ ))))
طب نفهم ايه - بالمناسبه انا لا اتكلم فى التفسير من دماغى انا انقل باسلوبى فقط
الغايه مش التمكين فى الارض
الغايه ان تقام الصلاه فى الارض وتؤتى الزكاه ويأمر بالمعروف وينهى عن المنكر
اه ده مش هيحصل بالشكل المثالى الا لما يُِمكن للمسلمين فى الارض بس لازم نعرف ان المطلوب هو مش التمكين انما المطلوب اقامه الشرائع
حد يقولى الفرق فين
الفرق كبير اوى اوى
الى بيدور على التمكين فى الارض تجده يسعى له بكل طريق تحالفات مع العلمانين شغال تحالفات مع افكار هو كرجل يدعى انه يريد فكر اسلامى متعارضه معاه كليا وكتبه تنضح بالرد على هذه الافكار تجده يقدم تنازلات فى قضايا لا تقبل منه التنازل اصلا ولكن هو بيقول انها فتاوى سياسيه - والله سمعتها منه كده واحد صاحبى محدش يفهم غلط
انما الى بيدور على اقامه الصلاه واتاء الزكاء والامر بالمعروف والنهى عن المنكر
بيربى شباب على العقيده الصحيحه ويربى المجتمع على الاسلام الذى يريده الله من العباد يقوم لو ربى الناس وربنا كتب له التمكين يقدر يقيم الصلاه ويؤتى الزكاه لان الناس متربيه على الافكار دى
-----------------------------------
المثال التانى الاضراب
الى افهمه ان الاضراب مش هدف فى حد ذاته بس هو وسيله لهدف
الهدف اما اسقاط نظام الحكم - والله شفتها فى مدونات كتير كده- طب لو هو ده الهدف الى اعرفه والله اعلم ان اى حد عايز يسقط
نظام الحكم لازم يكون لهم قائد لما تنجح المظاهره يقوم القائد ده يحكم زى غاندى وزى الخمينى فى ايران
انما نسقط نظام الحكم وبعدين ندور على حد طب افرض الحد ده اسوء مليون مره من الى موجود
يعنى طالما بنقول اسقاط نظام الحكم يبقى لازم يكون فى قائد له حب فى قلوب الجماهير وعارفين انه اجل ابن ناس نقوم نسقطده ونحط ده
طب لو قلنا ان الهف كان ان الحكومه تعرف اننا مخنوقين ومش طايقين نفسنا وان الاسعار المولعه دى هتموتنا
اوك ماشى حقنا نعمل كده بس برضه لازم تكون مطالبنا واضحه
يعنى الحكومه ترخص الاسعار عن طريق اهنا تمنع التصدير او اى مطالب ليها علاقه بالموضوع مش رخصى الاسعار وخلاص وعلى المرتبات وخلاص هو كده
ومحدش يقولى احنا اغنى دوله فى العالم بس بنتسرق
لان متصور ان المطالبه بعدم السرقه مطالبه ساذجه لان محدش حرامى هيبطل سرقه لانك بتقول له انا اطالبك بعدم السرقه انما ممكن
نفضحه لما نتأكد واظن كده ان ده حل
على العموم ده نموذج اجابتى عن الموضوع ده انت ايه نموذج اجابتك؟؟

هناك ٢٢ تعليقًا:

AHMED SAMIR يقول...

بص يا بطوط
بالنسبة لمثال المذاكرة...نظام التعليم الفاشل هو اللي وصل بينا لكدة
امتحانات لا تقيس اي فهم..مجرد حفظ ليس الا
اما بقى مسألة الاضراب..فالأول يسقطوا اللي موجود دة الاول وبعدين نبقى نشوف مين اللي هييجي..هو في اسوأ من كدة؟
دة طبعا من وجهة نظر اللي عايزين يسقطوه مش وجهة نظري انا..ماتوديناش في داهية اونطة

بطوط حبوب يقول...

نورت ياعم سمير
التعليم نظامه فاشل حد قال غير كده
انما انا بتكلم عن طريقه تعاطيك للنظام ده لو انت عايز تنجح وبخ هتركز على ينجحك
لو عايز تكون شاطر هتركز على حاجات تانيه ان شاء الله تكون القرايه فى المراج متركز معنا يا عمونا
----------------------------------
مسأله الاضراب مش فاهم يعنى ايه نشيل ده وندور يا ولاد الحلال حد عنده رئيس ينفع يحكمنا
انت مشفتش لبنان ولا ايه يا عمونا
متركز معنا
نورت انى واى

مواطن مصرى نايم يقول...

بوست جميل يا عمونا
انا بقى مركز معاك
و مقتنع
بس فى طريقة غير ان احنا نشيل ده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انه يكون فى لجنة رقابية على الاعمال الرئاسية و اعمال الحكومة
و متكنش تابعة للحكومة
تكون تابعة للقضاء
و يتم تغيير رؤساءها سنويا
حتى لا ندع مجال للفساد
و دى حاجة صعبة طبعا
بس انا موافق امسك اول سنة
سلامى ليك يا جميل

Empress appy يقول...

بص يا ابو البطابيط

موضوع التعليم قولنا فاشل قالوا ماشى ومختلفناش بس انت عاوز تاخد المنهج ازاى وزى ما انت قولت بتعتمد على المتلقى للمعلومه
يعنى مثلا ناس تقولك خدمه اجتماعيه ولا لها اى اهميه
اقول على حسب اللى بيدرسها يعنى انا شخصيه استفدت كتير قوى منها حتى فى تعاملى مع الناس اللى حوليه وتقييم شخصياتهم حتى تقييم شخصيتى انا
فيه ناس طلعت خدت شهاده وبس ومبتعملش بيه فى نظرى الناس دى بتاخد شهادات علشات يتقال عليها تعليم عالى وبس وعلشان تشتغل اى حاجه وخلاص
اما الاضراب المضروب هما قالك نسقط الاول وبعدين نقيم هههههههههه
هما مش عاوزين نسقط اونكل مبارك لا الوزارة ومنفرض السوء ممكن اللى جاى احسن
سلام يا قمر

Abo 7anf يقول...

السلام عليكم
حكايه العملى والنظرى دى
انا عارفها كويس وبعانى منها
اما الغايه تبرر الوسيله
فربنا يستر انوا مبدأ بينتشر
اما الاضراب فطبعا الفهم المغلوط
جه لان الناس زهقت
ونفسها تشوف الهى عيزاه يتحقق
باى وسيله
وللاسف ان النشأه الموجوده مفهياش وعى
و مبروك على المدونه
وتقبل مرورى

غير معرف يقول...

بص يابطوط الكلام اللي انت قولته
ده جميله ولا غبار عليه
بس انت بتناقض نفسك
قولي ليه
انت قلت في المثال بتاع الصلاه
الهدف مش التمكين في الارض الهدف
هو الشرائع تمام
انت ليه بقي مخلي الهدف في الاضراب
الاسقاط او الاسعار هتقولي يقولوا
كده هقولك احنا ملناش دعوه باللي
يتقال احنا لينا عقل نفكر بيه
ليه منقلش ان الهدف ان احنا منسكتش
علي ظلم ان احنا نتكلم بقي نططق
نقول لا احنا موجودين
اي ظلم سواء اسعار ضرب نار في
مصر في العالم العربي في اي حته
من الحكومه دي من الحكومه اللي هتيجي
لما نحجم معني الاعتصام في الهدفين دول
يبقي لسه مفهمنهاش ويبقي كلام طق حنك
حسب تعبيرك وده اللي انا قلته لازم نفهم الاول وبعدين نععمل اعتصام
مش نعمل اعتصام وبعدين نفهم الناس
بس هنقول الاعتصام ده اح فوايده ان
احنا عرفنا ان الناس عاوزه تفهم
ولو فهموا هننجح
بس موضوعك في المجمل جميل ومفيد

غير معرف يقول...

عارف يادكتور... مره انا واختى كنا بنتفرج على التلفزيون وجه برنامج مصور قريه حالتها صعبه اوى ونسبه الجهل فيها عاليه اوى ...عملوا فيها حاجه كده زى مدراس الفصل الواحد والاهالى كانت فرحانه اوى... وبصراحه انا حسيت بالمجهود اللى بيتعمل عشان القرى اللى زى دى.. وبعدين قلنا والله البلد فيها مجهود وفيها ناس شغاله ومش بتنام ...بس العدد كبير اوى ..كميه الناس بتبلع اى مجهود بيتعمل ..ف مش بيبان ده زائد طبعا ان فى ناس شغاله فى الاتجاه العكسى..وده فى رأيى سبب تدهور حالنا على المستوى الاقتصادى... انا عارفه ان فكرتى بسيطه بس بجد انا حسه ان عندنا حاجات حلوه اوى بس ضايعه فى وسط الوحش

غير معرف يقول...

بطوط انا عجبنى رد روز... و لا انت ايه رايك... المهم يا دكتور...الكلام اللى انت كاتبه حلو...بس ممكن يتفهم بطريقه تانيه و ربك يستر.. ..بطبوط انت لو باباك قلل مصروفك...حترفض و حتدايق... و ممكن تقوله.. او تبينله.. و ممكن يكون صورة اعتراضك انك تضرب عن الاكل مثلا....لكن.. لو عندك صديق و حش حيزو فى ودانك يشعللك و يخليك تخرج عن شعورك .. و تعلى صوتك على ابوك او يمكن تمسك فازه و تكسرها
وساعتها النهايه مش واحده جميل انى اقول مش عاجبن و مش موافقه بس الاجمل الاسلوب....

بطوط حبوب يقول...

مواطن مصرى نايم

انا متفق معاك جداااااااا يبقى ممكن لو عملنا اضراب بعد كده يكون ده مطلبنا
اظن فاهم انا بقول ايه يعنى يكون لينا غايه واضحه لما نعمل اى وسيله زى الاضراب

**************************

ابى

الله عليكى يا ابى يا شطوووووووره يا ريت شعب مصر يبقى زيك
عارفه لو شعب مصر كله بقى زيك هنا بس هرشح نفسى للرئاسه
ههههههههههههههههه

قالك نسقط وبكره احسن . واحنا قلنا ايه ؟؟

بطوط حبوب يقول...

ابو حنف

وعليكم السلام

الله عليك عامله زى اهل النار يوم القيامه وهم بيقولوا رب فض الامر ولو الى النار

***************************

مادى

اولا احى فيكى نظرك الواسعه والى هى مش موجوده عند ناس كتير
كل الى دعوا وللاضراب قالوا هدف من الهدفين الى انا قلتهم
وبينى وبينك الاضراب مش تربيه وتوعيه للناس على حقوقهم
لاننا شعب سلبى بفطرته والاضراب شئ سلبى
وفى فرق بين الاضراب وبين الاعتصام
ده سلبى وده ايجابى
وربما للحديث بقيه

بطوط حبوب يقول...

روز

متفق معاكى فى خير كتير بيحصل بس مش واضح
بس ايه علاقه ده بكلامى
اكيد فى علاقه بس انا مش شايفها

******************************

غير معروف

كلامى يتفهم بوجهين؟؟
مش عارف بس مش شايف كده دا انا كاتب تلات امثله عشان افرض على اى حد يفهم الى عايزه وخياليه ميروحش بعيد
انما كلامك مش فاهم ايه علاقته بالاضراب
الناس الوحشه الى دعتنا ليه؟؟!!
مش عارف انا فهمت صح كده؟؟

خايف من الحقيقة يقول...

بطووووووط
دي مش اول زياره انا جيت كتييير قبل كده

مش دايما بعلق
بس المهم

مش لازم يكون فيه نموزج واحد للإجابات
انما لازم يكون فيه هدف واحد للغايات

وطول ما البلد ليها عده اهداف مش هتوصل لحاجة

تقبل تحياتي لشخص اصغر مني في السن بس اكبر مني في العقل

عبده الرايق يقول...

الاضراب
الناس لسه نضجها السياسى فى الاضرابات العامه والاعتصامات لسه لم ينضج بعد
لكن وعد منى
ان الايام
بتسوى العجب

غير معرف يقول...

طيب سلام عليكم الاول
بداية هعيدلك التعليق اللى كنت كتبته و فى الشات بوكس و ما وصلش


" مش قلتلك انى ان شاء الله هعلق هنا دايما؟؟ "

عجبنى جدااااااااااااا مثالك الاول اللى عن التمكين فى الارض... و عندى اعتقاد انك كنت منتظر انه يكون فى نقاش حوله لكن بجد بجد مثال فى الصميم او يعنى زى ما بتقولوها فى الجووون

و مثالك التانى بردو تمام و بحترم فهمك للامر غير انى بصراحة ما كنتش فاهمة ان غاية الاضراب هى اسقاط نظام الحكم يعنى بديهى جدا انه اسقاط نظام الحكم - و خصووووووووصا عندنا- مش هييجى باضراب

اللى فهمته انه الاضراب ده كان المفروض يكون من قبل الشعب كله سلميا لتوصيل معنى محدد و هو اعتراض الشعب و خنقته و طلعان رووووووحه من اللى بيحصل ده


ده اللى كنت فاهماه بصراحة



طيب الغاية و الوسيلة و العلاقة بينهما و العبث الحاصل فى التعامل معهما :D
هيهيهى حلو العنوان ده

صح انه كتير اوى خصوصا دلوقت الوسيلة بقت غاية
و للاسف ده يمكن لان الغاية اصلا مش واضحة
فبقينا ناخد الوسيلة على انها دى الغاية بقى و لما نخلصها نقول هيييه الحمد لله انجزنا

و ننسى الغاية الحقيقية اللى هى المفروض تكون الخطوة اللى بعد ال هييييه الحمد لله و اللى هى الاصل اصلا اللى بنسعى له

ده ناتج عن ان الهدف مش واضح
و بالتالى الخطوات اللى بنحطها عشان توصلنا للغاية و الهدف بنعتبرها غايات و خلاص و نسكت على كده


على فكرة ده مش على مستوى واحد ده على مستوى الكل

لو بصيت هتلاقى ده حاصل على جميع المستويات

حتى فى تفكيرنا اللى المفروض يكون الخطوط الرئيسية لحياتنا

المفروض ان يكون واضح قدامنا ان الغاية هى الجنــــة

و نحدد الوسايل - اللى هى تعتبر بردو غايات بس غايات صغيرة توصلنا للغاية الكبيرة الاساسية الاصل - و ما ننساش ابداااااااااااا ان الوسايل دى مهما كانت فىنفسها غايات عظيمة فهى ...ز تبقى وسايل


منتظرة تعليقك

-_- يقول...

لما كنت في الكلية كنت بقول نفس الجملة

اهم حاجة العملي

بطوط حبوب يقول...

خايف من الحقيقه

يااااااااه كل مره تيجى من غير ما تعلق
اوعى اكون مصدعك
على كل حال نت دايما منورنى
اكيد مش لازم يكون فى نموذج اجابه واحد
بس فى اجابات غلط واجابات صح

والعفو احنا نيجى جنبك ايه
ونورتنى بجد

*******************************

عبده الرايق

يا سلام يا رايق تصدق انا خايف اوى من الايام الى بتسوى العجب
وخصوصا فى حاله الاحتقان الى احنا فيها دى
ربنا يستر

******************************

بنت المسلمين

المثال الاول الى عجبك
الله يسامحك هبقى اديكى الشات بتاعى تكلمى انت الناس بقى
اصله جابلى وجدع الدماغ
بس محدش رضى يعلق هنا من الى وجعوا دماغى هناك

المهم
على فكره انا مقلتش ان الهدف اسقاط نظام الحكم
انا استغربت زيك بالظبط لما شفت مدونات كتير بتقول كده
وعشان كده جبتها هنا

والى انت فهماه برضه صح فى ناس كتير قالته
بس صدقينى انا مش مقتنع ان الاضراب العام هيعمل حاجه انما اضراب كل واحد فى قطاعه يعنى ممكن يعمل حاجه للقطاع ده


انت بتقولى المشكله ان ده نتاج ان الهدف مش واضح
وممكن يكون السبب كمان - مع ده - ان الهمه بقت فى الارض فعشان كده بنعتبر ان الحاجات البسيطه جدا هدف فى حد ذاتها


******************************
شرم

كلنا هذا الرجل

دعاء مواجهات يقول...

خدها منى جيد جداً

وسيبك من الدكاترة
بجد اجاباتك نموذجية وأسلوبك تمام اوى عجبنى

تحيااتى

khobayb يقول...

كلامك جميل

والأمثلة كثيرة :

الذي ينشغل بغاية "الزواج" أو بغاية "العمل" مثلا يتعب كثيرا في هذه الدنيا ، وحين يصل إلى غايته فإنه لا يتحرك بعده قيد أنملة .. إذ ماذا يجني العداء من الجري بعد خط النهاية ؟

----

مسألة التمكين تحديدا ..

ليس هناك فارق كبير بين أن تكون غاية أو تكون وسيلة

في تصوري هي غاية لها وسائل عديدة

وهي كذلك لأن الله وعد بها : "..أن الأرض يرثها عبادي الصالحون"

هذا لا يمثل أي فارق : فالغاية في الإسلام "لا" تبرر الوسيلة !

ولا يصح اتخاذ وسائل تخالف دين الله وتعارضه لأجل تحقيق أي غاية مهما سمت

----

نقطة الفتاوى السياسية ..

فلو أنها توافق دين الله فلتكن سياسية شاءت أو غير سياسية

ولو أنها تخالفه .. فلتكن ما شاءت فهي فاسدة

----

أشعر أنني أفهم عمن تتحدث في المثال الأول .. لكن دعني أخبرك :

كثير من شباب الحركات الإسلامية لازال غضا ، ولم يزل فهمه يعتريه بعض القصور .. ويظل المرء -عموما- يُربى حتى يموت

----

المثال الثاني : الإضراب

لم أفهم مقصدك جيدا

لكني أتفق معك في أنه وسيلة لا أكثر

والذي يربط نفسه به - كما قلت سابقا - يصيبه إحباط فظيع ؛ فغايته انهارت أو لم تتحقق كما يجب

والذي يربط نفسه به .. سيفعل أي شئ خلاله

----

بارك الله في قلمك الرائع

اوعى تفكر يقول...

مذاكرة ايه كده كده الواحد ضايع
لا متصدقش كلامى المذاكره دى مهمه جدا
ذاكر احسنلك
بس اوعى تفكر وانت بتذاكر

barbie girl يقول...

السلام عليكم:
اولا الدراسة ..الموضوع دا مبيقتصرش فقط على كلية الطب بس لكن دا وباء منتشر فى كل مراحل التعليم وفى كل الكليات المصرية..

ثانيا حكاية الناس اللى بيتخزوا من الاسلام سبيلا للوصول لمطالبهم فدول كتيييييييييير جدا واعتقد معروفين..

ثالثا: حكاية المحلة متفقة فيها معاك بس المشكلة ان كتير مننا عندهم جهل بطريقة المطالبة بالحقوق

بطوط حبوب يقول...

دعاء مواجهات

شكرا جدا يا دعاء مش عارف اشكرك ازاى بجد
رفعتى روحى المعدنيه

*******************************

خبيب

الله عليك يا عم خبيب
تعليقك اضاف للموضوع بجد
بالنسبه للفتاوى السياسيه يقصدون بها "عشان محدش يزعل"
نورتنى واضفت كثير للموضوع بجد

*******************************

اوعى تفكر

شكلك مقرتش الموضوع كويس

*******************************

باربى جيرل

وعليكم السلام
احب الكومنات الى بتجيب من الاخر
كل واحد خد سطر فى التمام
احييكى بجد
ونموذج اجابتنا متشابه

صحفية روشة يقول...

اول مرة هطلب زيارة محتاجه جدا جدا اجابات على البوست الاخير بمدونتى
شكرا